Ahad, 28 Jun 2015

Santunan Kasih Ramadhan

Assalamulaikum dan selamat pagi,semua pembaca sekalian,

  Sebelum saya menghantar post untuk kali ini,saya ingin berminta maaf kepada semua pembaca kerana saya tidak dapat menghantar sebarang post sebelum ini kerana saya sibuk dengan aktiviti yang saya ingin ceritakan sebentar saja lagi.


   Topik post kali ini adalah Santunan Kasih Ramadhan.Ia bukan istilah mahupun teori TAPI ia sebuah aktiviti.Aktiviti ini dianjurkan oleh Persatuan Pembangunan Insan (PPI),Universiti Selangor dan ia dibawah Exco Sukan & Kebudayaan,Abang Khairul & Kak Fadilah.Aktiviti ini dijalankan pada 27 Jun 2015 (Sabtu),iaitu semalam di Masjid Al-I'tisam,TTDI Jaya.Tempoh aktiviti ini tidak terlalu lama,hanya dalam 11 Jam sahaja.




(Ini poster bagi Santunan Kasih Ramadhan)



(Ini Logo Rasmi PPI)


(Ini Ketua Exco S&K,Abang Khairul)


(Ini Pembantunya Exco S&K,Kak Fadhilah)

   Sebelum saya memulakan penceritaan saya tentang pengalaman saya dalam aktiviti ini,harap semua terhibur membacanya,

  Pada pukul 12.30 tengah hari,semua peserta dimintakan untuk berkumpul di Rumah Hijau,Unisel Shah Alam bagi sesi pendaftaran.Bila saya datang,terkejut ramai juga yang menyertai aktiviti ini...hehehe itupun muslimat je ramai dan muslimin krik-krik (sikit je).Selepas itu,saya mengisi borang pendaftaran,borang insuran diri bila menyertai aktiviti ini.



(Si peserta sedang mengisi borang pendaftaran)

   Pada pukul 12.45 tengah hari,bila semua peserta sudah berdaftar,maka semua termasuk saya berkumpul di hadapan Pejabat Faculty Of Business melainkan bagi yang ada kenderaan pergi ke sana untuk menaiki bas untuk bergerak ke sana.Bila bas dah sampai,maka saya apa lagi terus bergerak dan masuk ke bas untuk mencari tempat duduk yang sesuai.




(Para muslimat sedang menaiki bas)


(Semangat betul semua muslimat siap ada nak tangkap gambar balik pakai camera tu)


(Dari tingkap tempat yang saya duduk dalam bas)

   Bila semua peserta dah masuk dalam bas,maka berlakunya proses pengerakan ke destinasi seterusnya TAPI sebelum memulakan itu,Ketua Exco Pengangkutan membaca Doa Menaiki Kenderaan.Bila dah selesai membaca doa,maka bermulanya pengerakan ke sana.

   Apabila bas on the way ke sana,saya mendengar lagu bagi menghilangkan bosan saya untuk menunggu bas sampai ke destinasinya.Bila dah sampai di destinasi,saya terus membuka kasut lalu mengambil wuduk kerana waktu tu jemaah dalam masjid itu tengah menunaikan solat zohor berjemaah.


   Bila dah selesai menunaikan solat zohor,maka dalam pukul 2 petang,semua muslimin dan muslimat berkumpul di belakang masjid.Selepas itu,Ketua membahagikan beberapa tugas Gotong-royong kepada muslimin dan muslimat seperti :-


Muslimin :- Ada 3 Kumpulan 

  • Kumpulan 1 - Di Tandas Muslimin
  • Kumpulan 2 - Di Taman
  • Kumpulan 3 - Di Belakang Masjid
Muslimat :- Ada 4 Kumpulan
  • Kumpulan 1 - Di Tandas Muslimat
  • Kumpulan 2 - Di Bubur Lambuk
  • Kumpulan 3 - Di Masjid
  • Kumpulan 4 - Di Belakang Masjid

(Ketua sedang membahagikan tugas kepada beberapa kumpulan)


(Para muslimat sedang mengeluarkan peralatan untuk memulakan tugas mereka)

   Dalam pukul 2.20 petang,maka bermula tugas membersihkan masjid ini mengikut tugas masing-masing.Saya mengambil tugas Gotong-royong di belakang masjid.Saya ingatkan senang tugas itu rupanya susah juga sebab tugasnya membersihkan tempat yang bersepah-sepah dan kotor malah kena asingkan buku-buku agama dengan kitab bagi proses pembakaran untuk kitab suci saja.Yang lain pula,ada yang simpan dan ada yang terpaksa buang.

   Semasa saya melakukan tugas ini,saya terkejut bahawa Pihak Petronas pun terlibat dalam event kali ini TAPI diaorang ada event tersendiri.Sayang pula nak buang buku-buku ini sebab itu ada ilmu TAPI terpaksa buang atas arahan ketua kumpulan ini,so nak buat macam mana.TERIMA HAKIKAT JE.Tugas membersihkan kawasan itu memakan masa dalam 1 Jam 30 Minit je.Dalam 4 petang,tugas kami dah selesai.YAHOO,hehehe.




(Ini sewaktu pembakaran kitab suci di belakang masjid)



(Tekun betul,si Daniel)


(Gambar kami berdua,hehehe)



(Menunggu kitab suci menjadi abu)

     Sewaktu saya melakukan tugas ini,saya melawat sahabat saya yang sedang melakukan tugas lain seperti masak bubur lambuk,mencantikkan taman,membersihkan tandas dan lain-lain.Bila saya melihat kerja mereka,seronok juga bila kita sepersatuan lakukan kerja gotong-royong bersihkan masjid sama-sama.Ini namakan Ikatan Sahabat Sesama Islam ataupun Ukhwah Fillah.


(Si Hakim tekun melakukan tugas)



(Kumpulan 2 sedang melakukan tugas)



(Para muslimat memasak bubur lambuk)



(Bubur lambuk mesti sedap kan bila diaorang masak ??? hehehe)



(Kumpulan 3 sedang menyusun kitab-kitab dan buku-buku ke tempat asal)



(Si Muhaimin dan Abang Faiq sedang mengemas kawasan ini)



(Para muslimin Petronas dan muslimat PPI sedang masak ya)



(Abang Yusof sedang merasai alam sekitar dengan menyentuh pokok yang warna hijau)



(Teruskan usaha,para muslimat)



(Alhamdulilah,nampak kemas je walaupun belum habis lagi mengemas)



(Abang Ifdal dan Kak Puteri sedang menyusun barang-barang untuk dijual di booth pada malam nanti)



(Abang Yusof jadi payung ajaib,hahaha)



(Penat sungguh para muslimat bila saya tengok mereka duduk dengan keadaan berkongsi)



(Fokus benar si muslimat itu bila dia sedang mengaul bubur lambuk itu)



(Ini tandas muslimin yang sudah siap membersihkan,tahniah korang)



(Si Abang Yusof fokus benar bila mengaul bubur lambuk bersama para jemaah)



(Abang Khairul sedang mencat batu-bata itu menjadi cantik)

   Bila saya melawat sahabat saya,saya terserempak dengan Abang Ammar bersama pak cik dari luar negara,entahlah dari negara mana ?.Abang Ammar agak gagap sikit bila pak cik itu bercakap bahasa inggeris TAPI Abang Ammar lepasi semua tu.Semua itu aku tak dapat dengar melainkan ada satu ayat dia cakap "Wow,Malaysia People are good and i like it".Bila aku dengar itu,rasa seronok pula jadi rakyat Malaysia ini,hahahaha.


(Ini pak cik yang saya mention tadi di atas)

  Selepas itu,sementara menunggu azan Asar berkumandang,saya duduk di kawasan dalam masjid sebab itu ada aircond yang paling nyaman sehingga boleh menghilangkan penat saya bila kena udaranya malah berbual dengan para muslimin yang lain juga.


(Penat betul si kucing tu,kesiannya)



(Ruang dalaman Solat Masjid Al I'tisam ini)



(Ini suasana luar di masjid ini)



(Ini berhampiran dengan tempat belakang masjid je)



(Penat sungguh si Hakim ini bila saya melihatnya)

   Apabila azan Asar sedang berkumandang,saya terus mengambil wuduk.Bila dah selesai,terus bergerak ke ruang dalaman untuk menunggu para jemaah menunai solat asar secara jemaah.Bila bilal melafaz iqamat,saya terus mencari saf yang berada di depan sebaik mungkin untuk mendapat pahala yang setimpalnya.

   Bila selesai sudah mengerjakan solat Asar berjemaah,saya terus merehatkan diri dengan tidur sebentar bersama kawan saya.Pada pukul 6.00 petang,saya terus bangun tidur lalu pergi ke bilik air untuk membersihkan diri dan menukarkan pakaian yang lebih bersih.Selepas selesai membersihkan diri,kawan saya mencari saya waktu itu untuk menjadi saya sebagai seorang cameraman untuk merakam satu temubual bersama dua pelajar tahfiz.

   Penemubual untuk temubual ialah Hakim & Abang Khairul.Topik temubual ini adalah tips menghafaz Al-Quran dengan pantas dan tepat.Soalannya adalah antaranya seperti asal-usul,sebab,macam mana boleh masuk sekolah tahfiz ini dan lain-lain.Kalau nak tahu lebih lanjut,saksikan video temubual ini.


(Si Penemubual rancak menemubual dua pelajar tahfiz)


(Hakim & Abang Khairul sedang bersedia untuk menemubual para pelajar tahfiz)


   Selepas habis sesi menemubual,maka masjid itu mengadakan majlis tahlil TAPI tiba-tiba pula ada sesi bergambar bersama para muslimin dan muslimat,hmmm.Baru nak join tahlil tu tapi nak buat macam mana,terpaksa tak dapat join majlis itu.

   Bila majlis tahlil sedang berlangsung,maka ia memakan masa yang lama untuk mengumpul semua muslimin dan muslimat untuk sesi bergambar.Bagi saya,seronok juga bila tangkap gambar beramai-ramai dan ia boleh meningkatkan hubungan silaturrahim antara satu sama lain.


(Ini gambar kami sepersatuan yang gaya bebas)



(Ini gambar kami dalam gaya formal)

   Bila sesi bergambar tamat,maka kami menunggu di tempat berbuka masing-masing sehingga waktu berbuka itu datang.Waktu itu perut saya berbunyi doh,rasa tak tahan dan nak pengsan je tapi tahan demi beberapa minit lagi nak berbuka.Saya dan sahabat saya berbuka puasa dengan pak cik.Saya berbuka dengan air Sirap,kurma dan juga bubur lambuk TAPI itu just starter je sebab ada lagi yang lebih besar selepas solat Maghrib.Bila saya rasa bubur lambuk itu,rasanya boleh je tapi kena tambah ayam lebih sikit TAPI saya bersyukur dapat berbuka dengan bubur lambuk.


(Ini makanan berbuka kami hari ini)

   Bila dah selesai berbuka,maka kami teruskan mengambil wuduk dengan kuantiti air yang sedikit sebab waktu itu ramai jemaah mengambil wuduk secara serentak bila bilal melafaz iqamat.Selepas itu,saya terus mencari saf kosong untuk menunaikan solat Maghrib berjemaahan.

   Bila sudah tamat solat Magrib berjemaahan,maka ramai jemaah berpusu-pusu mencari talam sampai jemaah yang lambat datang tidak dapat makan dalam talam maka diaorang terpaksa makan dalam bekas plastik.Alhamdulilah,akhirnya saya dapat makan dalam talam juga,hehehe.


(Inilah makanan dalam talam,Nasi Arab,sedap bhai,hahaha)

   Selepas itu,kami merehatkan diri bersama sahabat-sahabatku sambil berbual dan mendengar ceramah daripada Adik Tok Guru Nik Aziz.Intipati ceramahnya sungguh padat dan menusuk ke kalbu bila mendengarnya.Saya mendengarnya sehingga azan Isyak tiba.Bila azan Isyak berkumandang,saya terus mengambil wuduk.Bila bilal melafazkan iqamat,saya terus mencari saf lalu menunaikannya secara berjemaah.

   

(Sahabatku sibuk menghabiskan makanan mereka)



(Abang Khairul tengah makan tu)

   Selepas menunaikan solat isyak berjemaah,saya terus melakukan solat tarawih dan witir secara berjemaah.Dalam pukul 10 malam,saya merehatkan diri lalu minum air Sirap untuk menghilangkan haus saya untuk menunggu bas tiba di masjid Al-i'tisam.Pada pukul 11 malam,bas tiba di masjid lalu saya terus menaiki bas dengan membawa sebotol air Sirap.


(Para muslimat sedang menjamu selera)

   Dalam bas,ketua exco pengangkutan membaca doa selamat dalam menaiki kenderaan.Antara destinasi bas iaitu :- Masjid Al-I'tisam -> Wisma MAIS -> Unisel.Selepas sampai di Unisel,saya terus balik ke rumah sewa saya dengan menumpang motor kawan serumah saya lalu mengucapkan salam penutup kepada sahabat-sahabat.

   Secara kesimpulannya,program ini bagus untuk masyarakat kita pada hari ini,ia menanam diri kita agar saling bantu-membantu masyarakat islam yang mengalami kesusahan.Saya bersyukur kepada Allah S.W.T kerana dapat mengadakan program seperti ini.Terima kasih kepada Persatuan Pembangunan Insan kerana mengadakan program kebajikan ini.Saya berharap pada masa depan agar pihak PPI mengadakan lebih program kebajikan yang macam ini.

   Akhir kata dari saya,saya minta maaf dari setulus hati saya sekiranya ada yang terguris hati dengan penulisan saya bagi kali ini.

"Yang Baik Datang Dari Allah,Yang Buruk Datang Dari Saya"

Sekian,Terima kasih dan Assalamulaikum,
Dari saya,Aiman


(Adik Tok Guru Nik Aziz beramah mesra dengan bekas presiden PPI)


(Inilah Booth PPI kami di situ)

Tiada ulasan :

Catat Ulasan